Blog

Te is nooit goed

Mijn oma (of ooitje voor intimi) zei vroeger altijd: ‘overal waar te voor staat, is slecht voor je, behalve tevreden.’ Zoals zo vaak had oma gelijk. Ook als ze geen gelijk had, gaf ik haar gelijk. Een discussie voeren met een 83-jarige die alles al heeft meegemaakt, is als water naar de zee dragen, het paard achter de wagen spannen, dweilen met de kraan open, afijn jullie begrijpen me wel.
Hoe ik hier zo bij opkom? Ik was laatst bij Sier & Jonk, mijn favoriete visboer op de Koemarkt in Purmerend. De vriendelijke medewerkster – en erfgename van een bekende rijschoolhouder – vertelde me dat ze zo’n ontzettend spierpijn had. Ik herken deze spierpijn ook nog wel. Nadat ik de marathon van Athene had gelopen, bedachten mijn medelopers dat het de volgende dag wel leuk zou zijn om de Akropolis te bezichtigen. Ik moest achteruit de kleine trappetjes af en de grote treden verzochten een heel andere tactiek. Eerst op mijn billen, vervolgens mijn benen over de rand gooien met mijn handen om tot slot door twee man sterk omhoog getild worden. Afijn, spierpijn dus.

Compressiekousen voorkomen ernstige spierpijn

Te is nooit goed. Teveel spierpijn dus ook niet. Toch? In principe kan spierpijn geen kwaad, maar het kan ook ‘te’ gek. Hierin speelt de (personal) trainer een grote rol. Hij kent zijn leerlingen door en door en weet hoe ver hij kan gaan in de trainingen. Wanneer zijn pupil te kampen heeft met gewone spierpijn, zal hij adviseren om vooral te blijven bewegen. Wanneer een hardloper spierpijn heeft, zal de trainer hem adviseren om de dag erna te wandelen of te fietsen in plaats van hard te lopen. Wanneer een van zijn leerlingen hevige spierpijn in zijn of haar armen heeft, wordt geadviseerd een andere spiergroep te trainen.
Het is namelijk van belang dat je de spieren goed laat herstellen. Na het herstel zijn de spieren sterker dan voorheen en verklein je de kans op blessures. Actieve rust is overigens veel beter voor het herstel dan dagenlang helemaal niets doen. Wanneer de spierpijn steeds terugkeert, zal de trainer het trainingsschema aanpassen op jouw niveau, maar hij zal je in beweging houden. Laat dat maar aan de trainer over…

Podobrace Grote Clubactie

Deze blog wordt aangeboden door Podobrace. Wanneer je via de links in deze blog je sporttapekinesiotapesteunkousen óf producten voor hielspoor of hallux valgus bestelt, steun je direct B-Active. Over saamhorigheid gesproken!

Jan Koning, freelance journalist en auteur Zijwind.